Atlanterhavskryss mot Kanariøyene

Etter å ha cruiset nedover Spanias og Portugals kyst, gjorde vi oss klare for en ny havsseilas. Klas, broren til Christian, mønstret på igjen og ble med oss på første etappe fra Cascais i Portugal og over til Madeira-øyene. Strekningen var på 464 nautiske mil og vi brukte litt over tre døgn.

Den første dagen seilte vi kun på vindror og kompass. Vi slo av alle instrumenter og låste roret. Kursen var 225 grader. Vi seilte på slør med fulle seil og det gikk i 10 knop. Det blåste rundt 8 sekundmeter.

Dag 2 hadde vi mellom 5-8 sekundmeter og vi seilte med gennaker. Det var en veldig fin seilas. Vi brukte fremdeles vindroret store deler av tiden.

Den tredje dagen løyet vinden enda mer og det ble det mulig for barna å henge på slep i jollen etter båten, samt å bade på 5000 meters dyp.

Det fine med disse havsseilasene er at det blir god tid til skolearbeid.

Christian har gjort seg klar for nattens vakt.

Etter 78 timer var det land i sikte og vi kunne skimte Porto Santo, den nordligste av Madeira-øyene.

Vi lå på svai utenfor Porto Santo i to dager. Klas var på oppdagelse rundt øya med mountain bike, mens vi andre brukte tiden til bading og snorkling i det krystallklare vannet. Den andre dagen fikk vi selskap av Basecamp, som kom og la seg ved siden av oss.

Fra Porto Santo seilte vi videre til Madeira. Den første natten lå vi på svai i bukten Baia d’Alba. Det var et fantastisk sted, men svellene var store og det gynget altfor mye i båten.

Vi gikk tur i området rundt Ponta de São Lourenço (østspissen av Madeira). Barna var med på deler av strekningen.

Etter å ha ligget på svai i Baia d’Alba, gikk vi inn til Quinta do Lorde Marina. Det var en sjarmerende marina med flott natur rundt, men foruten å være et fint utgangspunkt for tur ut til Ponta de São Lourenço, var det ikke mye å finne på der. Vi slappet av ved marinaens svømmebasseng og forberedte oss til siste etappe ute på havet. Klas reiste tilbake til Sverige og det var bare oss fire igjen.

Her forlater vi Madeira og setter kurs mot Lanzarote. Etappen var på 295 nautiske mil og vi brukte to døgn. Dette var vår første havsseilas uten ekstra mannskap ombord. Det gikk veldig fint.

Carl Axel ved roret.

Ankomst i vår favoritthavn Marina Rubicon på Lanzarote, Skylines «andre hjem».

Da vi kjøpe Skyline i 2015 lå hun på Gran Canaria. Vi flyttet henne raskt over til Marina Rubicon på Lanzarote og der lå hun inntil vi seilte henne hjem til Skandinavia i 2016. Nå er vi tilbake igjen, men kun for en kort periode. Vi satser på å bli her i cirka tre uker før ferden går videre til Fuerteventura, deretter Gran Canaria.

Vi snakkes! 😊

1. Hej Christian med fam!!! ⛵️ Hoppas allt är bra med er alla! Jag följer er på er seglats!! Mycket spännande!! Lycka till på er resa!! Andreas hälsar till dig Christian!! Kram från Birgitta Hellberg på Rambogatan i Norrköping.👍🏼😀

Likt av 1 person

Svar

2. Ser ut som om at dere har det bra 🙂

1. Ja, vi har det veldig fint!